5 Lukisan Kuno Ini Sangat Berpuaka Dan Selalu Menghantui Siapa Yang Melihatnya. Seram Betul Dibuatnya...


Bagi orang yang cinta dengan hasil karya seni, mengantungkan lukisan di rumah mungkin perkara yang akan mereka lakukan. Apalagi jika lukisan itu antik dan mahal. Namun tidak dengan lukisan-lukisan di bawah ini. Pasalnya, lukisan ini menyimpan kisah amat menyeramkan.

Malahan, lukisan ini boleh menghantui siapa saja yang melihatnya. Tidak dapat dibayangkan seperti apa keseramannya jika kita memaparkan lukisan berhantu ini di rumah. Nah, daripada kamu tertanya, lebih baik lihat saja terus.

Berikut ini adalah 5 lukisan kuno yang berhantu dan menyeramkan:

1. Lukisan Oei Hui Lan


Lukisan yang menyimpan kisah menyeramkan pertama datang dari lukisan Oei Hui Lan. Yang membuat lukisan ini menyeramkan adalah penampilannya yang mengenakan gaun panjang berwarna putih serta rambut panjang yang terurai.

Oei Hui Lan adalah anak perempuan Oei Tiong Ham, seorang pengusaha gula berasal dari Semarang, Jawa Tengah. Nama Oei Hui Lan mulai dikenali masyarakat kerana kekayaan yang dimiliki si ayah. Malah, fotonya dipamerkan dalam muzium kerajaan di Britain. Namun, pada 1992, dia meninggal dunia diusianya sudah mencapai 93 tahun.

2. The Crying Boy


The Crying Boy merupakan sebuah lukisan hasil karya dari seniman Itali bernama Bruno Armadio. Anak kecil dalam lukisan itu diketahui anak yatim piatu yang ditinggalkan ibu bapanya dalam sebuah insiden kebakaran.

Setelah lukisan ini dipasarkan, kanak-kanak dalam lukisan itu dilaporkan tewas dalam sebuah letupan. Anehnya, tak lama selepas insiden itu, Bruno juga mengalami kebakaran dan mengorbankan si pembuat lukisan tersebut. Sejak insiden itu, misteri kutukan ini terus berlanjutan.

Dipetik dari The Sun, sebuah rumah di Rotherham, South Yorkshire, habis terbakar kerana mempamerkan lukisan ini. Dugaan ini diperkuatkan dengan lukisan The Crying Boy yang tetap tergantung rapi tanpa cacat sedikitpun walaupun rumah tersebut habis dimakan api.

3. The Hand Resist Him


Kemudian lukisan berjudul The Hand Resist Him. Lukisan yang dikenali dengan nama eBay Haunted Painting ini menggambarkan kanak-kanak lelaki yang sedang berdiri di depan kaca bersama bonekanya. Dalam lukisan itu juga kelihatan beberapa tangan yang melekat di pintu kaca.

Pintu itu merupakan pemisah antara dunia nyata dan dunia mimpi, dan patung sendiri sebagai pemandu yang mengawal anak kecil tersebut. Sedangkan tangan-tangan yang melekat di kaca pintu menggambarkan kehidupan lain. Bagaimana menyeramkan bukan?

4. Study after Velázquez 's Portrait of Pope Innocent X


Lukisan bertajuk Study after Velázquez 's Portrait of Pope Innocent X menggambarkan Paus yang sedang termenung dan seperti ingin bercakap. Namun kerana tak boleh, Paus ini pun menjerit.
Lukisan yang dinilai dengan harga mahal ini merupakan sebuah karya dari seniman terkenal pada abad ke-20, iaitu oleh Francis Bacon.

5. Pogo The Clown


Lukisan yang terakhir ini jika dilihat sepintas lalu memang tidak ada unsur menyeramkannya sama sekali. Namun jika anda mengetahui kisahnya, maka bulu ketiak anda akan merinding.

Lukisan yang dilukis oleh John Wayne Gacy ini menggambarkan seorang pembunuh bersiri di dalam sejarah Amerika. Gacy telah membunuh sebanyak 33 lelaki dan anak remaja. Dalam lukisan ini digambarkan ego dari Gacy, di mana Gacy sendiri memakai pakaian badut iaitu sebagai Pogo.

Sumber: TribunSolo | Sentiasabikinpanas